Komunikacja miejska w Amsterdamie

5/03/2017 Joanna Sz. 5 Comments

Komunikacja miejska w Amsterdamie

Poruszanie się transportem publicznym po Amsterdamie jest sprawne, szybkie i wygodne. Wiadomo, że najtańszą i najbardziej praktyczną opcją jest zwiedzanie Amsterdamu rowerem. Nie znaczy to jednak, że z komunikacją miejską jest coś nie tak. Wystarczy tylko poznać kilka bardzo przydatnych informacji.

Po Amsterdamie możemy się poruszać za pomocą:


-tramwajów - najlepsze do poruszania się po centrum, jeżdżą głównymi ulicami w otoczeniu największych atrakcji turystycznych,
-autobusów (zwykłych i nocnych) - najlepszy dojazd do dalszych dzielnic miasta lub miejscowości ościennych,
-metra (głównie naziemne) - również świetna opcja dojazdu do dalszych dzielnic miasta,
-promów - darmowy transport, dzięki niemu możemy w kilka minut dostać się z Centraal Station na drugą stronę rzeki, gdzie znajdują się takie atrakcje jak A'dam Lookout,

3 pierwsze funkcjonują na co dzień w przedziale godzinowym od 6:00 rano do 00:30 w nocy. Autobusy nocne kursują od wymienionej wyżej 00:30 do 7:00 rano. 

Bilety


Komunikacja miejska w Amsterdamie

Podróż każdą z wyżej wymienionych opcji transportu publicznego (oprócz promów, które są darmowe) wymaga posiadania biletu. Jazda na gapę jest możliwa, ale nie należy do najłatwiejszych (i na pewno nie do opłacalnych, biorąc pod uwagę koszty mandatów) opcji. Do autobusów i tramwajów wsiada się zazwyczaj wejściem obok kierowcy i tam też znajduje się czytnik biletów (wysiadamy zazwyczaj podwójnymi drzwiami środkowymi/końcowymi). Wejście i wyjście z metra to bramki, które otwiera się za pomocą biletu. Na większości stacji w pobliżu ów bramek znajdują się pracownicy kontrolujący pasażerów. 


Bilety czasowe

Gdzie kupić: automaty GVB lub miejsca oznaczone jako GVB Tickets & Info.
Cena: 24 godziny -> 7.50, 48 godzin -> 12,50, 72 godziny -> 17.00...
Jak to działa: papierowy bilet wydrukowany z automatu GVB aktywujemy przykładając do czytnika zaraz po wejściu do wybranego przez nas środka transportu i od tego momentu zaczyna się jego ważność.
WAŻNE: Zawsze pamiętaj o zalogowaniu i wylogowaniu biletu przy wejściu i wyjściu. Jeśli tego nie zrobisz, straci on swoją ważność.

OV-chipkaart (anonimowa)


Komunikacja miejska w Amsterdamie
photo credit:http://ov-chipkaart-kopen.nl

Co to jest: elektroniczna karta na którą wpłacamy (za pomocą automatu) środki, które wykorzystujemy na przejazd.
Gdzie kupić: automaty GVB (z napisem OV) lub punkty Info
Cena: 7.50 
Jak to działa: cena za przejazd naliczana jest za kilometr podróży (niestety nie ma uniwersalnej stawki). Przykładowo podróż metrem z Amsterdam Centraal Station na Amsterdam Zuidoost (odległość ok. 10 kilometrów) to koszt ok. 2-3 euro. Posiadając tę kartę, możemy za pośrednictwem automatów aktywować na niej także wyżej wymienione bilety czasowe. Jest to bardzo opłacalna forma podróży dla osób, które zostają na trochę dłużej lub nie zamierzają podróżować transportem publicznym aż tyle, by wyposażać się w bilet okresowy. Z tej karty mogą korzystać różne osoby (ale nie jednocześnie!). 
Ważność karty: 4-5 lat

Wsiadając do autobusu/tramwaju/metra upewnij się, że na Twojej karcie znajdują się wolne środki. Musisz mieć cokolwiek na plusie, żeby móc jechać. Ewentualną minusową kwotę możesz wyrównać przy następnym ładowaniu karty. ZAWSZE przykładaj kartę do czytnika, zarówno przy wejściu, jak i wyjściu!

Spersonalizowana OV-chipkaart


photo credit: http://www.treinreiziger.nl

Opcja dla stałych mieszkańców (z tej karty może korzystać tylko jej właściciel). Za jej pomocą wykupuje się np. bilety miesięczne. Karta ta zawiera nasze dane i zdjęcie. Można ją połączyć ze swoim kontem bankowym (aby automatycznie ładowała określony bilet) lub po prostu regularnie kupować interesujący nas pakiet. W razie zguby/kradzieży możemy taką kartę zablokować. Ceny takich biletów są różne, w zależności od stref, w jakich się mamy zamiar poruszać. Wahają się w granicach 40-80 euro, czasami więcej, zależy co wybierzemy. Ważność: 5 lat.

Przycisk STOP 


Aby wysiąść na konkretnym przystanku autobusowym należy tuż po jego zapowiedzi (przez system) nacisnąć przycisk STOP. W innym wypadku kierowca nie zatrzyma się i pojedzie dalej. Natomiast, jeśli stoimy na przystanku i chcemy zatrzymać jadący autobus, wystarczy machnąć na niego ręką, tak by kierowca zdążył to zauważyć. Bez tego kierowca uzna, że nie jesteśmy zainteresowani tym konkretnym autobusem i pojedzie dalej. 

A może ktoś z Was był już w Amsterdamie? :)


5 komentarzy:

  1. Nie miałam zielonego pojęcia o tym przycisku STOP. Chyba miałam fart, że ktoś na niego klikał, kiedy jeździłam po Amsterdamie :D

    Fajny blog, dodaję do zakładek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. mozna z tej karty korzystac w innych miastach niz Amsterdam?

    OdpowiedzUsuń
  3. Te karty to dla mnie super sprawa! A nie tysiąc małych bilecików i marnotrawstwo papieru...

    OdpowiedzUsuń